Wij zijn de Amsterdam Amigos


Wij zijn de Amsterdam Amigos - dat is het Spaanse woord voor vrienden. We zijn geen formele vereniging met statuten en huishoudelijke reglementen, maar een groep vrienden en vriendinnen die het plezier in het dansen en samenzijn belangrijker vinden dan het perfect onder de knie krijgen van de juiste manier om je been te buigen, of om een driekwart slag te draaien binnen precies één tel. We vinden het leuk om te dansen!
Wij zijn een gay linedance-groep, en we zouden misschien gay/­lesbian linedance-groep moeten heten, of misschien wel lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, non-binary, queer (& straight) linedance-groep. In ieder geval gaan we nooit iemand die met ons mee wil dansen uittesten of zij of hij wel de juiste seksuele smaak of identiteit heeft. Als je bij ons danst moet je het goed vinden om onder de noemer “gay” te dansen.
We vinden het ook leuk dat er mensen van heel verschillende achtergronden in onze groep dansen.
En we heten alleen Amsterdams omdat de meerderheid uit Amsterdam komt en we elke week in Amsterdam dansen. Wie van elders komt is even welkom!

Hier vind je de dansen die we in de loop der jaren hebben geleerd en gedanst. Sommige dansen doen we nog regelmatig, andere zijn vrijwel vergeten. In de eerste regels kun je vaak op "choreografie" klikken om de dans uitgevoerd te zien en op "muziek" om de muziek te horen waarop we de dans uitvoer(d)en. Soms staat onderaan meer informatie over het lied of de muziek, klik dan onder de dansbeschrijving op "meer".

zondag 17 januari 2016

# 201 HAUS AM SEE

Choreografie: Michiel Odijk
Muziek: Haus Am See - Peter Fox
32 tellen, 4-muurs lijndans
Tekst en vertaling hieronder

De dans begint na 4 × 8 tellen, als de zang begint

2 × ROCK, STEP, CROSS
1 – 2 RV stap vooruit met gewicht, gewicht terug op LV
3 – 4 RV stap achteruit met gewicht, LV kruis voor RV en zet neer
5 – 6 RV stap vooruit met gewicht, gewicht terug op LV
7 – 8 RV stap achteruit met gewicht, LV kruis voor RV en zet neer

4 × ¼ PADDLE TURNS L
  9 – 10 Draai met LV als draai-as en RV afzettend tegen de vloer ¼ slag linksom
11 – 12 Draai met LV als draai-as en RV afzettend tegen de vloer ¼ slag linksom
13 – 14 Draai met LV als draai-as en RV afzettend tegen de vloer ¼ slag linksom
15 – 16 Draai met LV als draai-as en RV afzettend tegen de vloer ¼ slag linksom

DIAGONAL LOCK STEPS WITH SCUFFS R, L
17 – 18 RV stap schuin rechts vooruit, LV sluit aan aan de R kant van RV
19 – 20 RV stap schuin rechts vooruit, LV veeg schuin links vooruit over de vloer
21 – 22 LV stap schuin links vooruit, RV sluit aan aan de L kant van LV
23 – 24 LV stap schuin links vooruit, RV veeg schuin rechts vooruit over de vloer

STEP BWD, HOLD, STEP BWD ¼ TURN L, HOLD, HEEL SWIVELS, HOLD
25 – 26 RV stap naar achter, rust
27 – 28 Maak ¼ draai linksom LV stap vooruit, rust (9:00)
29 – 30 RV sluit aan R + L hakken naar rechts, R + L hakken naar links
31 – 32 R + L hakken naar rechts, rust

en ga door...

Attitude: tijdens de eerste keer dat je de danspassen 25 - 26 danst, maak je met je beide armen wijd een beweging naar voren op de tekst “Tauben raus” om de denkbeeldige duiven weg te jagen

en veel dansplezier!







Hier bin ich geboren und laufe durch die Straßen.
Kenn die Gesichter, jedes Haus und jeden Laden.
Ich muss mal weg, kenn' jede Taube hier beim Namen.
Tauben raus,
 Ich warte auf 'ne schicke Frau mit schnellem Wagen.
Die Sonne blendet, alles fliegt vorbei.
Und die Welt hinter mir wird langsam klein.
Doch die Welt vor mir ist für mich gemacht:
Ich weiß sie wartet und ich hol sie ab!
Ich hab‘ den Tag auf meiner Seite ich hab Rückenwind!
Ein Frauenchor am Straßenrand der für mich singt!
Ich lehne mich zurück und guck ins tiefe Blau,
schließ' die Augen und lauf einfach geradeaus.

Und am Ende der Straße steht ein Haus am See.
Orangenbaum-blätter liegen auf dem Weg.
Ich hab‘ 20 Kinder meine Frau ist schön.
Alle kommen vorbei ich brauch nie 'rauszugehen.

Im Traum gesehen, das Haus am See

Ich suche neues Land
Mit unbekannten Straßen, fremden Gesichtern und keiner kennt meinen Namen!
Alles gewinnen beim Spiel mit gezinkten Karten.
Alles verlieren, Gott zeigt seinen harten linken Haken.
Ich grabe Schätze aus im Schnee und Sand.
Und Frauen rauben mir jeden Verstand!
Doch irgendwann werde ich vom Glück verfolgt.
Und komm zurück mit beiden Taschen voll Gold.
Ich lad' die alten Vögel und Verwandten ein.
Und alle fangen vor Freude an zu weinen.
Wir grillen, die Mamas kochen und wir saufen Schnaps.
Und feiern eine Woche jede Nacht.

Und der Mond scheint hell auf mein Haus am See.
Orangenbaum-blätter liegen auf dem Weg.
Ich hab‘ 20 Kinder meine Frau ist schön.
Alle kommen vorbei ich brauch nie 'rauszugehen.

Im Traum gesehen, das Haus am See

Und am Ende der Straße steht ein Haus am See.
Orangenbaum-blätter liegen auf dem Weg.
Ich hab‘ 20 Kinder meine Frau ist schön.
Alle kommen vorbei ich brauch nie 'rauszugehen.

Yeah, yeah, yeah, yeah

Hier bin ich geboren, hier werde ich begraben.
Hab taube Ohren, weißen Bart und sitz' im Garten.
Meine 100 Enkel spielen Cricket auf' dem Rasen.
Wenn ich so daran denke kann ich' s eigentlich kaum erwarten.


Hier ben ik geboren en ik loop door de straten.
‘k Ken de gezichten, elk huis en elke winkel.
Ik moet hier een keer weg, ik ken elke duif hier bij naam.
Weg met die duiven,
Ik wacht op een blitse vrouw met een snelle wagen.
De zon is verblindend, alles vliegt voorbij
En de wereld achter me wordt langzaam klein.
Maar de wereld vóór me is voor mij gemaakt:
Ik weet dat ze op me wacht, en ik haal haar op!
De dag zit me mee en ik heb wind in de rug
Een vrouwenkoor aan de rand van de straat dat voor me zingt.
Ik leun achterover en kijk het diepe blauw in,
Sluit mijn ogen en loop simpelweg rechtdoor.

En aan het eind van de straat staat een huis aan het meer.
Blaadjes van de sinaasappelboom liggen op de weg.
Ik heb 20 kinderen, mijn vrouw is mooi.
Iedereen komt langs, ik hoef nooit de deur uit.

In een droom gezien, dat huis aan het meer.

Ik zoek nieuw land, met onbekende straten, vreemde gezichten en niemand die me kent.
Alle spelletjes winnen met gemerkte kaarten.
Alles verliezen. God demonstreert zijn harde linkse hoekstoot.
Ik graaf schatten op uit sneeuw en zand
En vrouwen beroven me van mijn laatste verstand!
Maar ooit tref ik het geluk en
Ik kom terug met zakken vol goud
Ik nodig ouwe vrienden en familie uit
En van geluk barst iedereen in tranen uit.
Wij barbecueën, de moeders koken en wij zuipen borrels
En elke nacht vieren we een week lang.

En de maan schijnt fel op mijn huis aan het meer.
Sinaasappelboomblaadjes liggen op de weg.
Ik heb 20 kinderen, mijn vrouw is mooi.
Iedereen komt langs, ik hoef nooit de deur uit.

In een droom gezien, dat huis aan het meer.

En aan het eind van de straat staat een huis aan het meer.
Blaadjes van de sinaasappelboom liggen op de weg.
Ik heb 20 kinderen, mijn vrouw is mooi.
Iedereen komt langs, ik hoef nooit de deur uit.

Yeah, yeah, yeah, yeah.

Hier ben ik geboren, hier word ik begraven.
Ik heb dove oren, een witte baard en ik zit in de tuin.
Mijn 100 kleinkinderen spelen cricket op het grasveld.
Als ik daar zo aan denk kan ik het eigenlijk nauwelijks afwachten….



Geen opmerkingen:

Een reactie posten